Παρασκευή 23 Μαρτίου 2018

Η Θεσσαλονίκη «χορεύει» στο ρυθμό των fake news!


Ιδιαίτερα ενδιαφέροντα είναι τα αποτελέσματα έρευνας που αποδεικνύει ότι και η Θεσσαλονίκη μπήκε για καλά στο χορο των… fake news. Η ερευνα παρουσιάστηκε σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε  στην αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης.
Η έρευνα της εταιρίας δημοσκοπήσεων Palmos Analysis,που έφερε τον τίτλο «Οι Θεσσαλονικείς και η Ενημέρωση- 2018 στην εποχή των ψευδών ειδήσεων», διενεργήθηκε σε επτά Δήμους της Α΄ Εκλογικής περιφέρειας Θεσσαλονίκης και σε  δείγμα 700.000 κατοίκων της πόλης, ανδρών και γυναικών από 17 ετών και άνω, με στόχο να εντοπιστούνοι πηγές ενημέρωσης που προτιμούν οι κάτοικοι της Θεσσαλονίκης, η εγκυρότητα και το είδος των πληροφοριών που λαμβάνουν, οι τρόποι ελέγχου της αξιοπιστίας τους αλλά και η συχνότητα με την οποία γίνονται δέκτες ψευδών ειδήσεων.
Σύμφωνα με τα αποτέλεσματης έρευνας,οι Θεσσαλονικείς εκδηλώνουν περισσότερο ενδιαφέρον για ενημέρωση που αφορά σε πολιτικά θέματα, στις διεθνείς σχέσεις, τις εκλογές και την οικονομία. Οι άνδρες συμμετέχοντες επιλέγουν να ενημερωθούν και για τον αθλητισμό ενώ οι γυναίκες και για περιβαλλοντικά ζητήματα.Σε χαμηλή κατάταξη στις προτιμήσεις των συμμετεχόντων βρίσκονται θέματα όπως το προσφυγικό-μεταναστευτικό, η δημόσια και η ατομική υγεία, η εγκληματικότητα, η προσωπική ζωή διάσημων προσώπων και οι μειονότητες.
Ένα ακόμα σημαντικό συμπέρασμα που προκύπτειαπό την έρευνα που υλοποιήθηκε τον περασμένο μήνα από την Δημοτική Ραδιοτηλεόραση Θεσσαλονίκης (ΤV100/FM100) σε συνεργασία με την ΕΣΗΕΜ-Θ και το τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ, είναι ότι οι συμμετέχοντες έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους στα παραδοσιακά ΜΜΕ. Οι περισσότεροι εμπιστεύονται τις ειδήσεις που τους μεταφέρουν άτομα του οικογενειακού τους περιβάλλοντος ενώ σε μία κλίμακα από 1(καθόλου) έως 5(πολύ), οι εφημερίδες και η τηλεόραση δεν κατάφεραν να πιάσουν ούτε τη «βάση». Δεύτερο σε αξιοπιστία έρχεται το ραδιόφωνο και τρίτο το διαδίκτυο.
Το παράδοξο στο συγκεκριμένο αποτέλεσμα είναι ότι παρόλο που εκφράζεται αυτή η έλλειψη εμπιστοσύνης απέναντι στα καθιερωμένα ΜΜΕ, το μεγαλύτερο ποσοστό των ερωτηθέντων επιλέγει να ενημερώνεται από την τηλεόραση. ΈναΜέσο ενημέρωσης που όπως φαίνεται στη συνέχεια της έρευνας, θεωρούν ότι αποτελεί την κύρια πηγή των fakenews με τεράστια μάλιστα διαφορά από τα υπόλοιπα.
Ο πρόεδρος της ΕΣΗΕΜ-Θ κ. Νίκος Καρράς, στην ομιλία του, αναφερόμενος στο θέμα,επεσήμανε μεταξύ άλλων πως «το μεγάλο στοίχημα από εδώ και πέρα είναι να δημιουργηθεί εκ νέου η σχέση εμπιστοσύνης με το κοινό και για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός θα πρέπει να επενδύσουμε στην έγκυρη ενημέρωση» ενώ και ο  πρόεδρος του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ κ. Γιώργος Τσουρβάκας, μιλώντας για το αύριο της δημοσιογραφίας, κινήθηκε στο ίδιο μήκος τονίζοντας ότι:«Θέλουμε δημοσιογραφία που να πληροφορεί, να εκπαιδεύει και να έχει αισθητική. Θα υπερασπίζεται το δημόσιο καλό, θα βοηθά στην κατανόηση των κοινωνικών αλλαγών και θα αναγκάζει με δίκαιο τρόπο τους ισχυρούς να λογοδοτούν».
Επί του θέματος τοποθετήθηκε και ο διευθυντής της ΕΣΗΕΜ-Θ και μέλος της διοίκησης της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Δημοσιογράφων κ. Γιάννης Κοτσιφός ο οποίος υποστήριξε πως στην εποχή του διαδικτύου «οι δημοσιογράφοι πρέπει να διαμορφώσουν μια ψηφιακή ταυτότητα, αναγνωρίσιμη από το κοινό».
Αναφορικά με το πώς ελέγχει ο κάθε ένας την εγκυρότητα των ειδήσεων που διαβάζει, βλέπει ή ακούει, το όνομα και η φήμη του δημοσιογράφου που κάποτε αποτελούσαν την σφραγίδα της είδησης, φαίνεται να βρίσκονται ιδιαίτερα χαμηλά σε αντίθεση με την διασταύρωση των πληροφοριών μέσω άλλων ΜΜΕ και μέσω γνωστών και φίλων που κατέχουν τα «πρωτεία».
Ωστόσο, παρά την όποια διασταύρωση, φαίνεται πως το 37% των πολιτών έχουν επηρεαστεί μερικώς από ψευδείς ειδήσεις ενώ το 16% παραδέχεται ότι πολλές φορές έπεσε θύμα των fakenews. Το 46% δε των ερωτηθέντων δηλώνει ανεπηρέαστο αλλά όπως σχολίασε οδιευθυντής ερευνών της PalmosAnalysis κ.Πασχάλης Τεμεκενίδης, το ποσοστό αυτό μπορεί στην πραγματικότητα να είναι ακόμη μεγαλύτερο, καθώς κάποιοι από τους ερωτηθέντες ίσως να μην το απάντησαν με ειλικρίνεια.
Από την πλευρά του, ο διευθυντής της Δημοτικής Εταιρείας Πληροφόρησης, Θεάματος και Επικοινωνίας (ΔΕΠΘΕ) κ. Φίλιος Στάγκος, πρόσθεσε ότι και μέσα στο επάγγελμα του δημοσιογράφου δενείναι απόλυτα κατανοητό αν η ενημέρωση είναι αγαθό ή προϊόν. «Είναι αγαθό γιατί το δικαίωμα στην ενημέρωση βρίσκεται στα θεμέλια της ελευθερίας της έκφραση και εκείνη βρίσκεται στα θεμέλια της Δημοκρατίας αλλά είναι και προϊόν γιατί μετά το διαδίκτυο, όπου ο κάθε πολίτης μπορεί να εκπέμπει τα μηνύματά του, ήρθε η κρίση των παραδοσιακών ΜΜΕ». Ο ίδιος, τόνισε, πάντως πως πρέπει να γίνει σαφές ότι η έγκυρη και αξιόπιστη ενημέρωση προέρχεται από τους επαγγελματίες δημοσιογράφους, γιατί αυτοί ελέγχονται ως προς την ακρίβεια των ειδήσεων.
Ρεπορτάζ: Βιολέτα Φωτιάδη
Φωτογραφίες: Τζαν Κεχαγιάογλου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Κάνετε Τώρα τα Ψώνια σας για ευκαιρίες μοναδικές ! με έκπτωση έωσ 50 %

Προσφορές μοναδικές εως 85% !

Ασφαλίστε εύκολα και γρήγορα το αυτοκίνητο σας με έκπτωση εωσ 50% !

Σχολή οδηγών Καλαϊτζή

Σχολή οδηγών Καλαϊτζή